Friday, December 28, 2018

Rõõmsaid Jõule (mitte head talvepüha)! 1


Rabi Daniel Lapin, tuntud Ameerika rabina, on rabiinlik õpetlane ja menuraamatute autor:

Kultuur ei ole sama mis tsivilisatsioon. Kultuure on tuhandeid, aga tsivilisatsioone ainult üks (antud kontekstis tsiviliseeritud Lääs, toimetaja märkus). Pekingi, Bombay (praegune Mumbay, toimetaja märkus) ja Bangoki pangad on hakanud välja nägema Bostonis, Birminghamis ja Berliinis asuvate sarnaste asutuste moodi ja mitte vastupidi. Koos miljonite teistega, kes hääletavad oma jalgadega, eelistame ka meie teiega tsivilisatsiooni teistele lugematutele kultuuridele, kus me võinuksime elada. Probleem on selles, et tsivilisatsioon on hirmutavalt habras lill. Mis juhtub, kui kiskuda selle õis tema juurtelt? Miks maja ehitamine nõuab palju rohkemat tööd ja aega kui selle lammutamine? Mis on sellel pistmist edusammudega, mida liberalism, progressivism ja sotsialism näib olevat saavutanud noorte hääletajate seas paljudes maades? Miks poliitikud ja bürokraadid vabastavad endid seadustest ja regulatsioonidest, mida nad religioosselt teistele kehtestavad? (kõne algab u 10 minutist)

Daniel Lapini kõne 18. novembril 2018 Dallases Wall Builders'i (https://wallbuilders.com) elupooldajate konverentsil:

Me räägime sageli üksteisele lugusid oma rangetest vanematest. Meie elu on lapsepõlves meie vanemate tõttu karm olnud. Mu isa tavatses teha minuga seda trikki: Ta tuli koju ühe katkise kellaga (See oli häälekalt tiksuv keeruline mehhaaniline seadeldis. Ta tõi tihti neid katkiseid kelli koju ja ma ei tea tänaseni, kust ta nad leidis.) ja ütles: „Daniel, võta kell osadeks ja pane kokku nii, et see hakkaks taas tööle.“ See oli mu lapsepõlve kõige mõttetum ja frustreerivam tegevus. See toimus pidevalt, arvan et oma 30 korda. Ta tuli jälle koju ja ütles: „Arva ära, mida ma täna sulle tõin.“ See oli veel üks kell! ... Meie söögilaual oli sadu väikesi vidinaid, mida ma püüdsin tulutult kokku panna, et kella käima saada. Ma küsisin lõpuks: „Miks sa seda teed?“ ... Ma tahan selle looga teile näidata, et on palju valesid viise, kuidas kella osasid kokku panna, aga on ainult üks õige viis, kuidas kõik kokku panna õigesti. Ta ütles: „See käib nii ja see teadmine tuleb sulle edaspidises elus kasuks.“ On ainult üks õige viis, kuidas osad taas kokku panna. Ma hakkasin viimaks asjast aru saama.

20. sajandi suur antropoloog Joseph Daniel Unwin (1895-1936) väitis, et maailmas on umbes 5000 kultuuri, millest enamus ei toimi just hästi. Aga vale oleks öelda, et on 5000 tsivilisatsiooni. Kui ma räägiksin seda ülikoolides, siis mõistetaks mind hukka, siin aga tohib sellest rääkida. Need tuhanded Vahemeres uppunud aafriklased püüdsid meeleheitlikult Euroopasse pääseda. Mis vahe on kultuuril ja tsivilisatsioonil? Kultuur on lihtsalt ühe inimestegrupi eluviis. Tsivilisatsioon on täiesti erinev: grupp inimesi suudab teha koostööd nii, et see toodab vabadust, rahulolu, terveid meeste-naiste vahelisi suhteid, mis paneb arenema meditsiinitehnoloogiad, mis pikendavad eluiga ja säilitavad tervist; mis lubab majandussüsteemil areneda, nii et inimesed ei pea enam ellu jäämiseks iga päev küttimise ja korilusega tegelema. See kõik moodustab tsivilisatsiooni.

Mõni ehk ütleb: „Pea nüüd kinni, rabi Lapin, sa paned segast. Inimesed võitlevad koos, et ületada Vahemerd, sest Euroopas on raha rohkem kui Aafrikas.“ Ma ütlen selle peale: „Bingo! Jah!“ See ongi põhiküsimus. Mis te arvate, miks on algsed kapitalisüsteemid esile kerkinud just kristluse valitsusalal? Tõsi on, et ükski kapitaliturg pole algselt esile kerkinud väljaspool kristluse valitsusala. Jah, täna on börsiturud olemas Mumbais, Bangokis, Pekingis - aga need ei ole sealt alguse saanud. Akumuleerunud kapitali käsitust, õigupoolest elujõulise raharingluse käsitust ei ole väljaspool kristluse leviala. Miks? Selle maa suurima majandusliku hüvangu käivitaja peal on lause: „In God we trust,“ - ja mitte kirikute seintel. Sest ilma usuta ei ole sellist asja nagu raharinglus. Miks farmer, kes hoolitseb selle eest, et tema pere saaks talve üle elatud, avab ukse külalisele, kes ütleb: „Kuule farmer, mul on hea idee: Sa luba mul laadida oma põllusaak minu koormasse ja ma annan sulle vastu neid väikesi metallkettaid,“? Milline farmer nõustub sellise tehinguga? See pole ju mõistlik. Aga see osutub mõistlikuks laiaulatuslikus majanduskeskkonnas, kus suur hulk inimesi on seotud ühise moraalisüsteemiga (ilma milleta ei võtaks minagi raha vastu), sarnase maailmavaatega, kus saavutuste nimel töötatakse ja võideldakse, võites ära vastuolud ja probleemid. Kõik see on reaalsus ja seda ei ole igas kultuuris, see on tõene ainult tsivilisatsiooni puhul. Kuigi maailmas on palju kultuure, väidan ma siiski kategooriliselt, et üheski neist ei ole probleemi illegaalse immigratsiooniga. Ja mitte mina ei väida siin seda, et tsivilisatsioon toimib paremini, vaid sellest räägivad need inimesed, kes hääletavad oma jalgadega ja sageli oma eluga. Nemad otsustavad minna sinna, mida kristlus on ehitanud – just sinna nad lähevad. Ühiskonna mutrite, kruvide ja hammasrataste kokkupanemiseks nii, et see töötaks, on õigupoolest ainult üks viis. Aga need paljud kultuurid? Me tervitame neid, kui me neid tahame, aga kui me hindame tsivilisatsiooni väärtusi, siis on ainult üks viis, kuidas see töötab. Mis see on?

Mul on kauges aianurgas üks roosipõõsas, millel on kaunid õied. Aga mu külalised peavad enne läbima pika teekonna läbi aia, et näha seda imet. Miks nad peavad seda tegema? Ma näpistasin siis mõned õied põõsa küljest ära ja panin need tuppa vaasi. Ma olin enese silmis tark, sest mu külalised imetlesid neid ja ahhetasid. Nad ei pidanud enam ette võtma pikka teekonda läbi aia. Järgmisel päeval oli õitega kõik veel hästi, aga edasi mu roosiõite kroonlehed hakkasid närbuma, nende värv muutus ja viimaks ei jäänud nende ilust enam suurt midagi järele. Aga põõsa küljes olevad õied õitsesid täies jõus edasi. Äranäpistatud õis püsib mõnda aega, ent aja jooksul ... Kui sa kisud millegi tema juurtest lahti, siis see närbub. Küll mitte kohe ja kiirelt, nii et õie äranäpistamine ei tundugi halva ideena ja sa pead ennast targaks, kuna see õitseb veel mõned päevad.

Töötav tsivilisatsioonisüsteem on Piibli põhine, st tsivilisatsiooni kujundavad põhimõtted on Piibli põhised. Ja mitte ainult Euroopas ringi reisides ning selle kunsti, arhitektuuri ja kirjanduse usulist tausta uurides, vaid see on ilmne kõiges – nt üle 97% kõigist saavutustest meditsiinitehnoloogias, matemaatikas, teaduses. Aastatel 800-1850 tehti rohkelt avastusi mitte ainult valdavalt kristlikus maailmas, vaid enamasti kristlastest õpetlaste-teadlaste poolt. Selleks peab olema põhjus. Miks Piibli-nimeline raamat kujundas välja tsivilisatsiooni, mille poole kogu maailm karjas jooksmas on ja püüab seda igal tasandil jäljendada? Millised olid Bombay, Pekingi ja Bangoki pangad 17. sajandil? Nad hoidsid seal rahatükke oma põhukottides. Ei olnud mingit raharingluse ega pangandussüsteemi. Ja kui aja jooksul arenesid välja linnad nagu Birmingham, Boston ja Berliin ning neis linnades tekkisid ka pangad, siis täna nad ei jäljenda Bangoki, Pekingi ja Bombay panku – ei, vaid need pangad Bangokis, Pekingis ja Bombays jäljendavad Läänes loodud pankasid. ... Me ei ole siia tulnud, et ülistada Lääne tsivilisatsiooni, sest see kõik on suremas jne, kuid ma tunnen end täna hommikul piiratuna ainult ühest reeglist, milleks on tõe rääkimine. Ma ei ole teile senini rääkinud midagi ega kavatse ülejäänud aja rääkida midagi, mis kuidagi ohustab eesmärki või mida on raske tõestada. Sest meie tänases Ameerika kultuuris (ma ei nimeta seda enam tsivilisatsiooniks, vaid kultuuriks), mis haarab kontrolli Ameerikas, ei ole tõde kaitstud, aga siin on.

Kui tuli aeg otsustada, mida teha väljaheidetega, siis tuli esile puhtuse idee, kogu see idee, et tsivilisatsioon peab keskenduma ilule ja mitte inetusele, tsivilisatsioon peab keskenduma õilsatele püüdlustele, mille osa oli kindlustada see, et sõnnik ei voolaks igal hommikul mööda linnatänavat alla. Nii arendati välja kanalisatsioonisüsteem. Taas tasub märkida, et Birmingham, Boston ja Berliin ei kopeerinud Bombay kanalisatsioonisüsteemi, vaid Peking ja Bangok on teinud kõike võimalikku, et kopeerida Lääne kanalisatsioonisüsteemi. Kogu puhtuse käsitus ühes tsivilisatsiooni arenguga on puhtalt piibellik.

Ükskord oli kogu idee, millest me täna mõtleme kui konservatiivsetest poliitilistest väärtustest, kinnitatud varre külge, mis sai oma toitained juurtest. Me oleme õie varre küjest ära murdnud. Ja me oleme püüdnud arendada konservatiivset poliitikat kavatsusega, et see saab kuidagi eksisteerida iseseisvalt ilma oma piibelliku aluseta. See on eemärk. Ja see paistab mõnda aega hea olevat, kuid aja möödudes ei paista nii hea olevat. Probleem on selles, et teisest küljest on selles kaasatud tohutud saavutused. Mis on need saavutused? 1 Moosese raamatu alguses on öeldud, et universumi valdas täielik kaos. Ja Jumal hakkas sisse paiskama energiat mingil tasandil, mis käib üle meie mõistmisvõime. Ning sellest täielikust kaosest ja segadusest tuleb esile kuiv maa, vesi läheb oma paika jne. Sellest alates kuni tänaseni on meie päralt see ülioluline info, mis ütleb, et ilma selle energiata ning sageli selle korrapärase ja ka valuliku rakendamiseta hakkaks mu laud sarnanema Bombay prügilaga. Ja mu laste magamistuba! Ma mõtlen endamisi, kui veider - ma ei ole teinud midagi, et see juhtuks, see lihtsalt läheb nii. Ja samuti, kui ma enam ei hoolitseks oma auto eest, siis mõne aasta pärast näeks see välja ja käituks romuna. Aga miks see kõik ei toimu vastupidiselt? Et kui ma piisavalt kaua ootan, siis mu segamini läinud tuba saab korrastatuks ja pühituks? Et kui ma piisavalt kaua ootan, siis allakäiguprotsess mahajäetud auto juures pöördub ise vastupidiseks? Ja ainus põhjus, et sa selle küsimuse peale ei imesta, on see, et me oleme selles maailmas nii harjunud vaikimisi elama kaoses, et me ei tunnista selle protsessi erakordsust. Ära enam energiat rakenda ja kõik läheb allamäge. Teisest küljest vaadatuna ei toimi see alati ühtemoodi.

Samamoodi aitab gravitatsioon kaasa, kui me tahame jõudu katsuda ja hakkame 200-liitrist veetünni veeretama. ... Ma saan valida suunda ja minu ülesanne on veeretada 200-liitrine tünn oma garaazi katuselt maapinnale. Sinu osa oleks teha sedasama, aga vastassuunas. Mina võidan selle võistluse. See tundub esmpilgul õiglane, aga ei ole siiski õiglane, kuna mängus on gravitatsioon, mida me peame endastmõistetavaks, kuna me oleme koos sellega nii kaua aega elanud. Me ütleme: tore, aga nõnda ei ole 200-liitrise tünni veeretamine õiglane. Jah, aga sa valisid ühe või teise suuna ja saad külgetõmbejõust kas kasu või kahju, täpselt nii.

Oletame, et Dallases on üks laamendav tänavajõuk ja selle konverentsi ajal me palkame nad ühe katse läbiviimiseks, öeldes: „Teie ülesanne on selle hotelli lammutamine.“ Ma söandan oletada kahte asja: (1) me vaatame hämminguga, kui kiiresti nad oma eesmärgi saavutavad; (2) ja me oleme hämmingus, kui üksmeelsed nad selle suure hävitustöö juures on. Tule süütamine ja klaasi purustamine paneb koos teiste sama asja tegevate inimestega tundma ennast olukorra valitsejatena. Nad saavad oma suures raevus ühendatud, et seda hoonet lammutada. Edasi me palkame arhitektide, juristide ja inseneride meeskonna, et hotell taas üles ehitada. Kui kaua see aega võtab? Ärme vaatame isegi mitte Maailma Kaubanduskeskuse peale New Yorkis, sest see oli valitsuse projekt. Aga kujutage ette, et siin Dallases ja eraviisiliselt me palume neid insenere ja arhitekte see hotell taas püsti panna. See võtab palju rohkem aega, kui tänavajõugul selle lammutamine. ... Kui me kord mõistame, et tsivilisatsioon on järjepidev piibellikule maailmavaatele rajatud projekt, siis selle tsivilisatsiooni lammutamine on palju kergem, sest vaimne gravitatsioon on nende poolt, ja see ühendab neid viisil, mida meie juures ei leidu. Lammutamine on kergem kui ehitamine ja lammutustöö ühendab inimesi, kes selles osalevad. Mida nad hävitavad? Nad püüavad hävitada Piiblil rajanevat tsivilisatsiooni.
 
Jätkub ...
 

No comments:

Post a Comment